Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette arrangement har allerede funnet sted.

Kjærlighetens ensomme øy: Tristan og Isolde

november 14, 2019 @ 8:00 pm - 9:30 pm

KJÆRLIGHETENS ENSOMME ØY
Boklansering av “Tristan og Isolde” med Karin Gundersen og Kaja Schjerven Mollerin.

Thorleif Dahls Kulturbibliotek ønsker velkommen til boklansering av Joseph Bédiers kjærlighetsklassiker “Tristan og Isolde”, nyoversatt av Karin Gundersen.

Vi inviterer til en samtale mellom Karin Gundersen, oversetter og professor emeritus i fransk litteratur, og forfatter, litteraturviter og kritiker Kaja Schjerven Mollerin, som har skrevet bokens etterord.

Harpist og komponist Uno Alexander Vesje står for musikken!

Om Tristan og Isolde

Tristan blir sendt til Irland for å fri til kongsdatteren Isolde på vegne av kong Marc av Cornwall. Der dreper Tristan en drage som pleier å ta for seg av byens jomfruer, og får Isolde i premie. På veien tilbake drikker de en trylledrikk som var beregnet på Isolde og kong Marc. Drikken får Tristan og Isolde til å trekkes mot hverandre med voldsom kraft, men dermed har de også drukket sin egen død.

De opprinnelige versjonene av vår kulturs første kjærlighetsroman, “Tristan og Isolde”, er det bare fragmenter igjen av. Joseph Bédier, filolog og middelalderforsker, publiserte en rekonstruert versjon på moderne fransk i 1900.
Fortellingen om fatal og forbudt kjærlighet har hatt et langt etterliv i litteraturen, der Shakespeares Romeo og Julie er det mest berømte eksempelet.

Boken kan kjøpes på arrangementet (Vipps og kontant).

Ingen påmelding.
Arrangementet er gratis.

Alle er hjertelig velkommen!

Kontaktinfo: post@kulturbiblioteket.no
Omslag på “Tristan og Isolde”: NODE Berlin Oslo
Bilde: Évrard d’Espinques. Gallica Digital Library. Wikicommons.

Dato:
november 14, 2019
Hjemmeside:

Nasjonalbiblioteket
Henrik Ibsens gate 110
Oslo, Oslo 0255
Vis Sted nettside

Arrangører

Thorleif Dahls Kulturbibliotek
Aschehoug Forlag
Nasjonalbiblioteket
Hopp rett ned til innholdet